En hållbar framtid 

I Norden och resten av världen kommer hållbarhet att vara en väsentlig del av alla varumärken. Flertalet varumärken kommunicerar detta genom hållbara produkter men vad konsumenter inte ser är att företag använder detta som ett marknadsföringsknep utan att vara 100% hållbara. Det är mycket mer komplext att vara ett hållbart företag än att ha en hållbar produkt. Det innefattar allt från transport till produktutveckling osv för att kunna kalla ett varumärke 100% hållbart.




Vi är transparenta

Vi är transparenta och kan säga att vi inte är ett 100% hållbart företag, men varje dag tar vi steg mot att bli det. Hållbarhet är en hygienfaktor som ska finnas i ett företags DNA utan att man behöver förmedla det genom marknadsföring. Vi arbetar dagligen med att minska vår klimatpåverkan delvis genom att transportera våra produkter med minsta möjliga klimatpåverkan men även genom att anpassa förpackningen så att den tar liten plats och har så liten miljöpåverkan som möjligt. Under 2020 siktar vi på att transportera våra produkter via båt eller tåg till 80%.


100% återvinningsbar förpackning

Vi har en 100% återvinningsbar förpackning (ingen plast) som vi använder för alla våra produkter som en del i vår hållbarhetsstrategi.


Samarbeten

Vi på Nudient anser att hållbarhet mäts dels genom hur vi gör livet bättre för andra men även genom insatser för att reducera vårt klimatavtryck. Vi investerar därför i två typer av projekt:


We offset our carbon footprint via Offset Earth

Klimatavtryck

På Nudient investerar vi i projekt som reducerar växthusgaser. Vi investerar endast i de bästa CO2-reduceringsprojekten med “Gold standard” certifiering, vilket innebär att investeringarna går till de högst värderade projekten och som har störst påverkan. Vi investerar för tillfället i gas-utvinning i Istanbul.

Trädplantering

Det är allmänt känt att ett av de bästa sätten att hantera en klimatkris och säkerställa att ökningen av temperaturen maximalt uppgår till 1,5 grader, är att plantera träd. De är också viktiga i att motverka ekologisk kollaps. Vi investerar för tillfället i en Peruanska beskyddet av Amazonas.

 

Bidrar till ett bättre liv för andra

“Hand in Hand” är uppbyggt på en självhjälps-modell som hjälper människor som befinner sig i fattigdom med kunskap och verktyg som krävs för att starta och driva ett företag - allt från att hitta en affärsmodell till att ha hand om ekonomi och marknadsföring. Under ett år får de kunskap och verktyg som möjliggör dem att starta sina egna företag och låta dom drivas mot att bli självförsörjande. 


Genom våra investeringar i “Hand in hand” stödjer vi flertalet män och kvinnor i en väg bort från fattigdom och barnarbete.